Bij de heraanleg van de E313 tussen de Antwerpse ring en de splitsing E313/E34, komen er op het traject Wommelgem-Ranst mogelijk 5 rijstroken in plaats van de huidige 3 rijstroken en een bus-/spitsstrook.



Dat bleek dinsdag bij de toelichting over de PlanMER-procedures voor de E313 en de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven.

Bij de heraanleg van de E313 ligt een plan op tafel om - al dan niet gefaseerd - vijf rijstroken aan te leggen tussen Wommelgem en Ranst. Erika Decorte van Wegen en Verkeer Antwerpen benadrukte wel dat het slechts om een mogelijkheid gaat en dat de finale beslissing nog niet genomen is.

Bovendien hangt de gefaseerde timing samen met de aanleg van de A102, de ondertunnelde R11 en een sneltram Antwerpen-Ranst.

Voor de tweede spoortontsluiting, die de spoorlijn Berchem-Boechout-Lier moet ontlasten en in de Antwerpse haven meer zuurstof moet geven aan het goederenspoortransport, zijn er nog twee opties.

Het gaat om een geboorde tunnel van 16 km die het spoortraject onder de grond brengt van Schoten/Merksem tot Lier en om een variant met een spoortunnel onder de R11 die aansluit op de uitgebreide spoorlijn naar Lier. Het spoortraject langs de E313 is van tafel.

De plannen zijn dinsdag voorgesteld aan de betrokken burgemeesters en aan actiegroepen uit de regio. De procedures voor beide projecten worden samengevoegd.

Volgens de planning moet de Vlaamse regering eind 2012 de knoop doorhakken, zodat begin 2015 de werken kunnen starten.

(belga)